Recensie: De Glazen Troon – Sarah J. Maas

deglazentroonTitel: De Glazen Troon (deel 1 van De Glazen Troon)
Originele titel: Throne of Glass
Auteur: Sarah J. Maas
Uitgever: Boekerij
ISBN:9789022570036

Een boek die ik eerst heel graag origineel wou kopen in het Engels. Een paar weken terug was dit boek zelfs ook nog iets van drie euro op Bookdepository, maar ik was net te laat toen de prijs veranderde in zeven euro. Toen heb ik er maar voor gekozen om dit boek te lezen op mijn e-reader, gewoon omdat ik heel nieuwsgierig was en niet kon wachten op nog een eventuele aanbieding.

Ze wordt door twee mannen bemind. Het hele land vreest haar. Alleen zij kan het koninkrijk redden Celaena wordt voor de keuze gesteld: óf haar leven slijten in de gevangenis, óf deelnemen aan een toernooi waarvan de winnaar de nieuwe kampioen van de koning wordt. Een voor een worden de deelnemers van het toernooi echter op gruwelijke wijze vermoord en al snel vecht Celaena niet alleen voor haar vrijheid, maar ook voor haar leven.

De Glazen Troon is een boek die je lekker makkelijk weg leest, beter zelfs dan je in eerste instantie denkt. Een spannend boek dat een beetje hangt tussen de Hongerspelen en Game of Thrones, maar dan wel met twist. De wereld van Celaena speelt zich af in Erilea, dit is verdeeld in een aantal staten, waar Adarlan de grootste rol speelt. Celaena is een vlotte en sympathieke dame die vanaf haar jonge jaren werd opgeleid tot sluipmoordenares, waardoor ik ook nog wat Assassin’s Creed ideeën kreeg. Ze krijgt hierdoor een goede reputatie. Maar doordat ze werd verraden, zit ze gevangen als slaaf in een zoutmijn. Ze krijgt de kans om haar vrijheid terug te winnen door in een toernooi kampioen te worden.

Ik vond het op zich wel een leuk en origineel boek. Het complete achtergrondverhaal achter de gevangenschap van Celaena wordt niet uitgelegd, dit is waarschijnlijk in een ander deel terug te vinden. Maar ook zonder dat, leest het vlot en compleet weg. Het is grappig om te lezen hoe iedereen om haar heen haar erg onderschat, door haar tengere figuur. Maar hiermee speelt ze haar voordeel, want ze is gewoon geweldig. Er gebeurd een explosie aan dingen in dit verhaal, vriendschap, mysterie, intriges, veel verschillende personages. De schrijfster weet dit verhaal zo te brengen, dat je het meteen voor je ziet, wat echt heel tof is.