Recensie: De Fixer – Jennifer Lynn Barnes

defixerTitel: De Fixer (deel 1 van De Fixer)
Originele titel: The Fixer
Auteur: Jennifer Lynn Barnes
Uitgever: van Goor
ISBN: 9789000344833

Ik was zeer benieuwd naar dit boek, alleen de cover al maakte me nieuwsgierig naar het verhaal dat er achter schuilt. Het leek me interessant om te kijken hoe daadwerkelijk elk probleem opgelost kan worden en met die bijpassende titel zou het wel een leuk boek moeten zijn.

De zestienjarige Tess woont bij haar opa op een ranch in Montana. Als haar opa begint te dementeren, neemt haar grote zus Ivy – die ze al drie jaar niet heeft gezien – Tess mee naar Washington. Ivy begeeft zich in het hart van de politieke society en is een fixer – ze lost andermans problemen op door clever thinking, connecties en als het moet zelfs chantage. Opeens wordt Tess een wereld van politiek, macht, rijkdom, driehoeksverhoudingen en familiegeheimen in geslingerd, en woont ze bij een zus die ze amper kent en vooral niet vertrouwt. Erger nog, wanneer Tess een wanhopig klasgenootje te hulp schiet, raakt ze zelf onbedoeld verstrikt in de fixerbusiness. Voor ze het weet vragen allerlei mensen haar om hulp. Totdat het uit de hand loopt en Tess in een complot wordt gezogen dat van haar high school tot midden in de Oval Office leidt.

Ik vond de beschrijving al leuk klinken. Ik was daarom erg nieuwsgierig of ik dit boek leuk zou gaan vinden en daarom begon ik hem al vrij snel te lezen nadat ik hem binnen kreeg. Het verhaal is erg spannend en Tess zit in een verhouding die niet heel makkelijk is. Er zit best wel veel politiek in verwerkt, maar zelfs als je daar niks mee hebt is dit zeker een spannend en leuk boek om te lezen. Je vraagt jezelf af hoe Tess zichzelf gaat redden uit deze situatie en hoe ze dat dus gaat ‘fixen’.

Het begint met een scène waarin Tess wordt opgehaald door zus Ivy. Ze is mysterieus en je weet dus ook niet erg veel van haar. Ivy blijkt een fixer te zijn. En je komt er dus achter wat dit allemaal inhoudt. Dat is op zich al een apart gebeuren en met alle gebeurtenissen erbij wordt het een super spannend verhaal. Tess is een beetje een onzeker en verlegen meisje, maar hoe verder je leest hoe zekerder Tess wordt. Op een gegeven moment neemt ze behoorlijke verantwoordelijkheden en ontwapend ze zich tot een echte stoere vrouw.

Erg leuk om te zien hoe de vriendschap tussen Tess en Vivvie, een meisje die ze op school leert kennen uitgroeit tot iets waarbij ze door vuur en vlam gaat. Het is duidelijk weer eens wat anders en dat zondert dit boek af van de rest, het springt er echt tussenuit. Ik vond het trouwens ook niet voorspellend, het einde bleef ook echt spannend en ik wist niet wat er zou gaan gebeuren. Je leest dit boek dan ook zo uit, ik ben erg benieuwd naar het tweede deel.