Recensie: De Cirkel – Dave Eggers

Eggers-De-Cirkel-felTitel: De Cirkel
Originele titel: The Circle
Auteur: Dave Eggers
Uitgever: Lebowski
Genre: Roman
ISBN: 9789048818631

Het leek me echt leuk om een boek te lezen wat helemaal bij mijn interessegebied past, namelijk de digitale wereld en boeken en die combinatie zou toch wel mooi moeten zijn dacht ik. Dus vol overgave en enthousiaste begon ik aan dit boek. Met dank aan de geweldige mensen bij Lebowski, mag ik dit pracht exemplaar recenseren, bedankt! De achterflap beloofd in ieder geval veel goeds, dacht ik meteen.

ALLES WAT GEBEURT MOET OPENBAAR ZIJN

Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.

PRIVACY IS DIEFSTAL

Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden – zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.

GEHEIMEN ZIJN LEUGENS

De Cirkel is een intelligente, geestige en spannende roman die vragen oproept over ons geheugen, onze geschiedenis, privacy, democratie en de grenzen aan onze kennis van de wereld.

Het laat je eigenlijk zien, wat voor invloed sociale media kan hebben en dat is best wel angstaanjagend. Overal wordt je in de gaten gehouden door camera’s, iedereen weet wat je doet. Waarom heb je geen foto geplaatst, had je iets te verbergen, waarom ben je niet bij dat feestje geweest, weet je wel hoe diegene hebt gekwetst? Allemaal vragen die kunnen ontstaan als je je sociale media niet genoeg up-to-date houdt of de verkeerde informatie plaatst of niet reageert ergens op. Dat wat je nu wel eens meemaakt aan commentaar als je even niet online bent op Facebook is in dit boek tien duizend keer erger.

Mae werkt op de Consumer Experience afdeling bij de Cirkel, het grootste internetbedrijf ter wereld. En moet klanten dus tevreden stellen, het is alleen wel een beetje onwaarschijnlijk vindt ik, dat zo iemand heel veel invloed krijgt en met de meest belangrijke personen omgaat van het bedrijf.

Eigenlijk waarschuwt dit boek voor alles wat zou kunnen komen heb ik het idee, je wordt constant in de gaten gehouden en omdat dit boek toch later is geschreven dan 1984 heeft het wel overeenkomsten en daarmee bedoel ik dat sommige dingen wel een beetje waar zijn. We kennen geen anonimiteit meer, onze privacy staat eigenlijk constant op de wip. En de gevaren hiervan komen in dit boek naar voren.

Ik had het leuker geworden als het om een ander persoon had gedraait, in plaats van Mae. Ik vindt haar niet interessant, zoals ze wel wordt geschetst. Maar ondanks dat, vond ik het supertof boek om te lezen! Echt wel een aanrader en niet voor niets boek van de maand november bij De Wereld Draait Door.