Recensie: De Boekendief – Markus Zusak

Originele titel: The Book Thief
Auteur: Markus Zusak
Uitgever: Random House UK
Verschenen: 2005
Genre: Drama, historisch, literatuur
ISBN: 9780552779739

De film heb ik een paar weken geleden gekeken, dus moest ik wel het boek gaan lezen omdat ik de film helemaal fantastisch vond. Ik kan met recht nu alvast aan jullie verklappen dat ik een nieuwe favo heb! The Book Thief is echt een geweldig goed boek, die zo mooi en apart is geschreven dat ik gewoon helemaal hoteldebotel ben. Voordat ik een uitgebreide conclusie ga geven, hoe en wat ga ik jullie vertellen waar dit verhaal over gaat.

Duitsland, 1939. Liesel is pas negen jaar oud wanneer ze door haar moeder naar een pleeggezin wordt gebracht. Als Werner, haar broertje onderweg sterft. komt Liesel alleen aan in Molching bij München bij de oudere Hubermanns: de aardige anti-Nazi huisschilder Hans en zijn ontevreden vrouw Rosa. Toen Werner werd begraven stuitte Liesel op een klein zwart boekje. Hans leert Liesel lezen, waardoor boeken voor haar zo belangrijk worden dat ze ze soms steelt. Eind 1940 duikt de zoon van een Joodse kennis van Hans bij hen onder en er groeit een band tussen Max en Liesel. Na een bombardement in 1943 is Liesel de enige van de straat die nog leeft. Ze gaat opzoek naar Max. Dit boek wordt compleet verteld uit de ogen van de Dood, die het tijdens de tweede wereldoorlog erg druk heeft. Maar zal hij haar sparen?

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nog nooit echt een oorlogsverhaal heb gelezen, maar ik vond het in dit boek echt heel goed overkomen en denk daardoor nog meer oorlogsverhalen te gaan lezen. Ik vind het in ieder geval heel indrukwekkend. De schrijfstijl is nog het meest aparte, ik heb namelijk ook nog nooit een boek gelezen dat uit het oogpunt van de dood verteld wordt. Je kruipt bovendien ook helemaal in het verhaal, zodat je je even in een andere wereld begeeft. Je ziet de tweede wereldoorlog nu ook eens vanuit een Duits straatje en niet vanuit dappere soldaten, dit geeft ook een mooie indruk en je ziet het eens van de andere kant. Oftewel dit boek is een echte aanrader

Dit boek krijgt een waardering van: 5/5 sterren.