Recensie: De Bliksemdief – Rick Riordan

Originele titel: The Lightning Thief
Auteur: Rick Riordan
Uitgever: Boekerij
Genre: young adult, kinderen
ISBN: 9789022561980

Dit boek stond al lekker lang op mijn verlanglijstje, een lange serie. Met een hoop mythologie en spanning. Het leek me gewoon een leuk boek om eens een keer te lezen! En bij deze.

Echte helden bestaan nog! Stel dat de goden van de Olympus nog bestonden in de 21ste eeuw… Stel dat ze nog steeds mensenkinderen krijgen, helden als Hercules… En stel dat jíj een van die kinderen bent… Griekse mythen en modern avontuur – de meest succesvolle jeugdboekenserie van dit moment. Percy Jackson staat op het punt om van school getrapt te worden. Alweer… En dat is nog maar zijn kleinste zorg. Want hij ontdekt dat hij de nakomeling is van een Griekse god. Als de bliksemschicht van Zeus wordt gestolen hebben Percy en zijn vrienden tien dagen de tijd om zijn onschuld te bewijzen en de oorlog op de Olympus tot bedaren te brengen. Riordan pakt de lezer beet vanaf de eerste pagina en weet een spectaculair avontuur neer te zetten vol Griekse goden, mythologische monsters en een echte held die nu al miljoenen lezers over de gehele wereld weet te boeien.

Op zich ben ik wel een beetje te oud voor deze boek, maar daarom mag ik er stiekem nog wel van genieten. En dat heb ik dan ook ongegeneerd gedaan. Het is een beetje gelijk qua niveau als je naar Harry Potter kijkt. Ach het zijn gewoon leuke boeken, daar ben ik nu ook wel achter. Percy wordt natuurlijk de grote held. Ik vind de verwerking van Griekse mythologie zeer leuk gedaan in dit boek. Ik ben dol op historische boeken en dus ook met een Grieks tintje. De personages zijn erg leuk, maar ik wil meer weten! Maar misschien komt dat nog in de volgende boeken, dat hoop ik tenminste. Het Griekse mythologie gedeelte, vond ik wel erg goed uitgewerkt. Alles zie je goed voor je en als daarbij ook nog goed uitgewerkte personages gelijk bij zaten was ik helemaal blij. Maar dat komt vast nog, dat geloof ik tenminste. En dat hoop ik! Een aanrader.