Recensie: De Belevenissen van een Muurbloem – Stephen Chbosky

Originele titel: The Perks of Being a Wallflower
Auteur: Stephen Chbosky
Uitgever: Prometheus
Verschenen: 2011 (origineel 1999)
Genre: Young Adult, romantiek
ISBN: 9789044617368

Ik heb twee weken terug de film gezien van dit boek. Die vond ik echt geweldig goed dat ik het boek wel moest lezen. Dus ik heb hem bij de bibliotheek gezocht, maar daar was hij vermist dus hebben ze hem gratis voor mij besteld bij een andere bibliotheek. Ik had verwacht dat het verhaal minstens zo goed moest zijn dan de film, aangezien ik normaal gesproken een grotere fan ben van het boek dan van de film.

Charlie gaat naar de bovenbouw. Hij is geen sukkel, maar populair is hij ook niet. Zijn verlegen, hyperintelligente en sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloempje blijft. Charlie probeert op zijn eigen manier vat en begrip te krijgen op de wereld van dates, familiedrama’s, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen. Zijn vrienden die zitten echter in de examenklas. Hij wordt verliefd op een van hen en met een ander meisje uit dit vriendengroepje krijgt hij een seksuele relatie. Charlie gebruikt regelmatig drugs en alcohol om de realiteit te ontvluchten. Gaandeweg het schooljaar gaat het slechter met hem en brengt hij bezoeken aan een psycholoog.

Nu ik dit boek vandaag heb uitgelezen vond ik hem erg leuk, maar ik moet zeggen hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, de film beter dan dit boek. Hij was niet slecht, maar ik kan me niet echt plaatsen in de dagboekvorm waarin dit gehele boek is in geschreven. De auteur zegt dat hij dit boek voor volwassenen heeft geschreven, door de leeftijd van de hoofdpersonen is het dus ook geschikt voor adolescenten. Echter vond ik het op bepaalde punten een beetje onvolwassen dwarsheid van de personen in het boek. Het is op sommige momenten echt te langdradig en saai, maar door het verhaal wordt dit weer gecompenseerd. En toch heeft het ook wel wat dat Charlie zijn dagboek (jij dus) vertrouwd als persoon. Maar er mochten van mij ook wel wat stukken inzitten zonder dat het in dagboek vorm is geschreven. Op de achterflap van het boek staat dat het in Amerika veel opschudding heeft veroorzaakt vanwege de controversiële inhoud. Je denkt als je het boek uit hebt wat het dan zou kunnen zijn. Maar omdat homoseksualiteit hier in Nederland zo normaal is geworden, valt het je niet meer op. En daar wordt in Amerika heel anders over gedacht, vooral in 1999. Het is erg dat dat juist opschudding veroorzaakt, maar het opent ook ogen dat het geaccepteerd moet worden.

Dit boek krijgt een waardering van: 4/5 sterren.