Recensie: De behandeling – Suzanne Young

debehandelingTitel: De behandeling (deel 2 van The Program)
Originele titel: The Treatment
Auteur: Suzanne Young
Uitgever: Karakter uitgevers
ISBN: 9789045209517

De behandeling is het tweede deel van The Program-serie geschreven door Suzanne Young. Hier kun je de recensie van deel 1 nog eens teruglezen. Ik was erg te spreken over het eerste deel! Dus keek ik met veel plezier uit naar het tweede deel.

De Behandeling is het tweede deel in de indrukwekkende en aangrijpende The Program-serie. In deel 1, Het Programma, moest Sloane er alles aan doen om uit handen van het Programma te blijven. Maar niet alleen zij, ook James, met wie ze op de vlucht is, wordt steeds zwakker en depressie ligt op de loer. In dit ijzingwekkende vervolg lees je of het ze lukt om aan de leugens en geheimen te ontkomen… Hoe stop je een epidemie? Sloane en James zijn op de vlucht na ternauwernood te zijn ontsnapt aan de zelfmoordepidemie en ook aan het Programma. Ze bevinden zich zeker niet buiten de gevarenzone. Ze hebben allebei enorme gaten in hun geheugen en hoewel Sloane en James elkaar terug hebben weten te vinden, is het Programma nog niet bereid ze op te geven. Ze voegen zich bij een op de vlucht geslagen groep rebellen en zullen moeten zien uit te vinden wie ze kunnen vertrouwen, en hoe ze het Programma uit kunnen schakelen. Maar ondanks het feit dat ze al een heel eind op weg zijn, zijn er nog heel veel dingen die ze zich niet kunnen herinneren. De sleutel naar hun verleden is de Behandeling – een pil die vergeten herinneringen terug kan halen, zij het tegen een heel hoge prijs. En er is maar één dosis.

Ik keek dus al een tijdje uit naar deel 2 en toen hij dan eindelijk bij mij in huis verscheen was ik heel erg gelukkig. En ik kan je vertellen dat ik ook van dit boek heb genoten. Hij is weer minstens zo goed als zijn voorganger Het Programma. Ik vond het een geweldig boek en ging helemaal in op het verhaal. De behandeling is inderdaad best een dikke pil, maar desondanks leest het boek heerlijk snel weg. Ook dit boek weet de spanning weer aardig op een lijn te houden zonder in te kakken en dat vind ik best knap voor zo’n dik boek. Je vliegt over de bladzijdes heen en voor je het weet heb je ook dit boek weer uit, jammer! Want nu moet ik weer wachten op de volgende.

Wat ik een erg leuke toevoeging vind van dit boek is het extra verhaal Het herstel, dit gaat helemaal over Realm. Het is vooral goed dat dit Karakter uitgevers dit niet als aparte novella heeft uitgebracht maar gewoon achterin het boek heeft gebundeld. Want echt veel voegt het niet toe, maar het is wel een leuke bijkomstigheid. En zo kun je een personage eens van een andere kant bekijken.

Wat ik jammer vind, en ja dat is gewoon zo. Is dat het volgende deel niet meer over Sloane gaat, maar over een nieuw personages. En dat is op zich ook wel weer leuk, maar het is altijd moeilijk om vaarwel te zeggen tegen een personage. Maar alsnog heb ik zin in deel 3; De remedie.

Beoordeling: ★★