Recensie: De 100: Thuis – Kass Morgan

thuisTitel: De 100: Thuis (deel 3 van De 100)
Originele titel: The 100: Homecoming
Auteur: Kass Morgan
Uitgever: Blossom Books
ISBN:9789020679823

De 100: Thuis is alweer het derde deel van de serie De 100. Een ontzettend leuke en spannende serie waar ook de populaire tv-serie op is gebaseerd. Laten we het ook echt op gebaseerd houden, want het lijkt er namelijk niet echt op.

De honderd beginnen langzaam te wennen aan het leven op aarde. Maar alles wat ze zo zorgvuldig hebben opgebouwd, dreigt geruïneerd te worden als de rest van de Kolonie terugkeert uit de ruimte. Als de transportschepen neerstorten op de Aarde, leidt Clarke een grote reddingsoperatie. Ze weet dat haar medische kennis hard nodig is, maar wil eigenlijk ook op zoek naar haar ouders. Bellamy moet kiezen: vechten voor zijn nieuwe leven of vluchten voor de leiders van de Kolonie, die vastbesloten is hem alsnog te straffen. Wells was de natuurlijke leider van de honderd, maar is nu gedwongen te luisteren naar vice-kanselier Rhodes. Na de terugkeer van de Kolonie lijkt het leven op Aarde een kopie te worden van het leven in het ruimteschip, en zullen de honderd moeten vechten voor hun vrijheid of het risico lopen alles te verliezen.

Ik ben super fan van de tv-serie, maar ook van de boeken zijn natuurlijk fantastisch. Ik was op een gegeven moment zo benieuwd hoe dit spannende verhaal zou aflopen. De cover is alweer een mooie binnenkomer, wederom voorzien van een prachtige sterrenhemel als binnenkant. Thuis is dan ook weer het laatste deel van een fantastische serie. Er kruipt overal spanning omhoog. Waardoor ik op menig moment op het puntje van mijn stoel heb gezeten. En nu er ook volwassenen neerstrijken op de aarde komt er hier en daar weer wat beweging in de honderd. De personages zijn weer heerlijk uitgebreid beschreven en Rhodes is gewoon echt de meest irritante vent in heel het boek. Geweldig geschreven dus. Het was een geweldige en waardige afsluiter van de fantastische serie boeken. Maar ondanks dat zou er op zich nog een vervolg kunnen komen, want hier en daar zou er nog een verhaallijn kunnen worden opgepakt. Morgan mag van mij sowieso meer boeken gaan schrijven, ze kan het geweldig goed namelijk. En dan zal ik ze zeker gaan lezen.