Recensie: De 100 – Kass Morgan

Originele titel: The 100
Auteur: Kass Morgan
Uitgever: Blossom Books
Verschenen: 2014
Genre: Avontuur, young adult, sci-fi
ISBN: 9789020679694

Wauwie, is ie niet mooi? Echt toen ik de cover alleen al weer zag was ik betoverd. Want het leek me echt een geweldig goed boek, in de ruimte enzo, lekker sci-fi. Geweldig. En sinds een paar dagen kijk ik ook de serie van dit boek, wat overigens totaal niet het verhaal volgt maar beiden zijn zeker de moeite waard. Bedankt Blossom Books voor dit geweldige recensie-exemplaar.

Door een kernramp is de aarde onleefbaar geworden. De mensheid heeft zichzelf weten te redden en leeft nu in een ruimteschip dat rond de aarde zweeft. Niemand weet wanneer (of zelfs maar óf) de aarde weer leefbaar zal worden. Maar door de groeiende populatie en het opraken van de voorraden, moet er een beslissing genomen worden voordat het te laat is… De oplossing lijkt onmenselijk: 100 jeugdgevangenen worden naar de aarde gestuurd om deze te verkennen. Samen moeten ze proberen te overleven, maar wie kun je vertrouwen als je weet dat al je lotgenoten hier zitten omdat ze een crimineel verleden hebben?

En zelfs nu ik het boek uit heb wil ik meer! Het is echt een goed boek. Het is echt leuk om over de verschillende karakters te lezen. Ondanks dat de serie en het boek totaal verschillend zijn, is het beide echt heel goed en mooi gedaan. Het verhaal dat er 100 jeugd gevangenen naar aarde worden gestuurd en dat je daar eigenlijk vervolgens kunt doen waar je zin in hebt, want ja het is tenslotte een test en anders zouden ze ook de pijp uit gaan. Het gaat er daarom ook best wel raar aan toe op een planeet waar geen regels gelden zoals ze in ruimte wel doen.  Het lijkt me echt eng om niet meer terug te kunnen naar de aarde door een kernramp en als het ware op gesloten te zitten in een ruimteschip. En dan zou je het natuurlijk heel tof lijken om eindelijk weer eens de frisse lucht in te ademen, maar aan de andere kant weet je ook totaal niet wat je te wachten zal staan als je er eenmaal bent.

Al met al, is dit een heel goed verhaal. Het is eng, spannend en soms zelfs een beetje romantisch wat het dan weer een soort van twist geeft. Ik had alleen in het boek een stuk minder hekel aan Octavia dan in de serie, daar vind ik haar namelijk echt een arrogante trut. Ik heb nu al ontzettend zin om deel 2 te gaan lezen. Die is helaas nog niet uit, de Engelse komt op 16 september uit en de Nederlandse versie iets later in het najaar.