Recensie: De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween – Jonas Jonasson

9200000000030857Titel: De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Originele titel: Hundraaringen Som Klev Ut Genom Fonstret Och Forsvann
Auteur: Jonas Jonasson
Uitgever: Signature
Genre: Literatuur, roman
ISBN: 9789056724450

Nu tijd voor even een compleet ander boek. Ik las al een tijdje alleen maar young adult boeken, maar ik had ook gehoord over dit boek; De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween. Een beetje een aparte titel inderdaad, maar toch was ik benieuwd want het klinkt nogal grappig eigenlijk. Het klinkt ook niet heel spannend, aangezien je denkt dat zo’n oude man toch niet ver komt, maar het tegendeel is bewezen. Deze oude man heeft een spannend leven, zelfs op zijn oude dag.

Allan wordt honderd jaar en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij, en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en burgemeester hebben het nakijken. Allan is een nuchter mens dat weinig tot geen angst kent en die verder niet al te lang stilstaat bij zijn beslissingen, maar ad hoc handelt en het avontuur op zijn hoogbejaarde leeftijd niet schuwt. Met alle gevolgen van dien. De vaart houdt hij er in ieder geval in, want vanaf het moment dat hij het bejaardenhuis verlaat, wordt het boek een roadtrip waarbij je als lezer de memorabele avonturen van een 100-jarige meemaakt – zo let hij even op een koffer voor iemand die maar niet terugkomt en dus gaat de koffer mee de bus in, maar er blijkt een enorme hoeveelheid (maffia)geld in te zitten, hetgeen woeste achtervolgingen tot gevolg heeft -, ook verzamelt Allan een bonte club figuren om zich heen.

Ik vond het wel een goed boek. Je loopt als het ware in twee verhaallijnen door het boek heen, de ene kant is het heden en de andere kant bekijk je het bewogen leven vol met wereldleiders van de 100-jarige in het verleden. Dit moet je wel eventjes doorhebben, want het eerste hoofdstuk in het verleden en dan weer de omschakeling naar het heden is eventjes wennen, maar ik moet zeggen dat dit wel erg leuk gedaan is. Ik vind alleen wel dat er wat overdreven gereageerd is dat het boek zogenaamd super humoristisch is en dat je constant moet lachen. Ik heb eerlijk gezegd maar één keer moeten lachen en dat was toen hij uit het raam klom en de viooltjes in het perkje plat trapte. Ook vond ik het taalgebruik hier en daar wat plat en simpel, maar je moet er denk ik anders tegenaan kijken wil je daar doorheen lezen. Kortom vond ik het verhaal wel heel leuk en die flashback momenten, maar de humor en het taalgebruik vond ik wat minder.

Dit boek krijgt een waardering van: 3/5 sterren.