Recensie: Dagboek van een Geisha – Arthur Golden

9200000005478762Titel: Dagboek van een Geisha
Originele titel: Memoirs of a Geisha
Auteur: Arthur Golden
Uitgever: Ambo Anthos
Genre: literatuur
ISBN: 9789041422583

Ik heb dit boek gelezen als Dwarsligger. Dat is zo’n klein boekje die je gekanteld leest. Het heeft vaak het dubbele aantal bladzijden. En ik vond het zelf niet echt heel fijn lezen, het formaat is wel ideaal en het is lekker licht, maar het lettertype is wel heel klein en de pagina’s zijn me te dun, waardoor ze makkelijk dubbelvouwen, terwijl je dit niet wilt.

Met de wijsheid van een vrouw die het einde van haar leven nadert, vertelt Sayuri haar levensverhaal. Dat verhaal begint in 1929, in een vissersdorpje, op het moment dat Sayuri’s leven een dramatische wending neemt. Haar moeder is ziek, haar vader oud en versleten. Door een bizar ongeluk komt ze onder de aandacht van meneer Tanaka, de rijkste man van het dorp, die haar vader weet over te halen zijn acht jaar oude dochter aan een geishahuis in Kyoto te verkopen.

In het decadente hart van Kyoto maakt Sayuri zich de vaardigheden van een geisha eigen. Achter een façade van luxe wordt zij met harde hand opgeleid in de kunst van het vermaken en verlokken van machtige mannen. Maar wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en de geishahuizen hun deuren sluiten, moet Sayuri haar leven opnieuw inrichten en haar vaderland verlaten.

Dit is best een leuk boek, over Sayuri ze vertelt haar complete levensverhaal. Door haar mooie, bijzondere grijze ogen wordt ze uitgekozen om haar arme bestaan in een arm vissersdorp te verruilen voor een opleiding en leven als geisha in Kyoto. Het verhaal begint met de jeugd van Chiyo (Sayuri is haar geisha-naam) die door het lot weggehaald wordt uit haar geboortedorp en wordt verkocht aan een geishahuis in Kyoto. Ze wordt ingewijd in de kunst van het vermaken van mannen.

Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor Japan. En de wereld van geisha’s was mij nog niet helemaal bekend. De gebeurtenissen en personages worden in dit boek goed beschreven. Arthur Golden heeft zich duidelijk verdiept in de wereld van de Japanse cultuur. Het leukste gedeelte vond ik toch de opleiding tot geisha, hierin leert ze allemaal dingen over kimono’s, make-up, sake schenken en natuurlijk haar maagdelijkheid vergeven aan de hoogste bieder. Een goed boek, al kon ik wel merken dat het door een Amerikaan is geschreven.