Recensie: Crossed – Ally Condie

crossedTitel: Crossed (deel 2 Matched-trilogie)
Originele titel: Crossed
Auteur: Ally Condie
Uitgever: Lemniscaat
Genre: young adult, dystopian
ISBN: 9789047704027

Eerder las ik al deel 1 van de Matched-trilogie, die ik echt wel leuk vond. Dus nu werd het tijd voor het vervolg. Ik keek erg uit naar dit deel, hierna nog eentje namelijk Reached en ik ben zeer benieuwd naar de ontknoping.

Niets is wat het lijkt…

Ky is door de Unie afgevoerd naar een wisse dood in de Buitenprovincies. Cassia reist hem achterna en komt er al snel achter dat hij heeft kunnen ontsnappen en een spoor van aanwijzingen heeft achtergelaten. Cassia’s zoektocht zet haar bestaan op losse schroeven – zeker als ze ziet dat er ook een leven búíten de Unie mogelijk is.

Misleiding, ontrouw en bedrog plaveien het kronkelige pad waarover Cassia haar weg moet zien te vinden. Aan de grenzen van de Unie is niets wat het lijkt.

Ik heb bijna altijd dat als ik me een serie/trilogie whatever begin dat ik ook gelijk alle delen wil lezen of ik ze nou geweldig vindt of niet. Matched leek me een heel tof boek en die heb ik ook gelezen met veel plezier. Zoals gewoonlijk werd ik dan ook getrokken door de mooie cover, waar Crossed ook weer van voorzien is. Ik heb dit boek dan ook vrij snel uitgelezen, ondanks dat ik hem af en toe erg langdradig vond en om de kant heen vond draaien. Dit tweede deel leest gewoon vrij moeizaam weg, dat vond ik echt wel een minpunt van dit boek. De trilogie van Matched vind ik namelijk echt wel tof en ik heb een soort vermoeden dat Reached, het laatste deel wel weer heel goed gaat worden.

Ik had veel actie verwacht in dit deel, maar helaas gebeurde er weinig. Je kan wel genieten van het taalgebruik in dit boek, het maakt namelijk veel gebruik van gedichtje en woorden dat een aparte manier van schrijven vormt. Maar op de een of andere manier vind ik dat niet in dit boek passen. Je verwacht namelijk iets heel anders, waardoor het soms echt langdradig wordt. Wat ik wel tof vond, is dat de gedichten wel een soort betekenis hebben. Waardoor het gehele boek wat meer diepte krijgt en je antwoord krijgt op sommige vragen. Ook krijg je meer informatie over de Unie en dat maakt het verhaal ook compleet en last but not least de personages worden ook steeds meer voorzien van informatie. Zo heb je echt een beeld bij de personen, ook omdat er vanuit Ky en vanuit Cassia wordt verteld.

Het is een goed boek, dat zeker. Maar wil je een trilogie lezen met veel actie zoals The Hunger Games of bijvoorbeeld Divergent, dan raad ik je deze af. Als je eens toe bent aan iets anders dan al die andere verhalen, lees dan de Matched-trilogie!