Recensie: Cinder – Marissa Meyer

cinderTitel: Cinder (deel 1 van The Lunar Chronicles)
Originele titel: Cinder
Auteur: Marissa Meyer
Uitgever: Manteau
ISBN: 9789022327999

Weer zo’n boek dat mijn aandacht gelijk wist te trekken. Ik wou dit boek dan ook al langere tijd lezen maar het kwam er nooit van. Toch heb ik hem maar eens virtueel opgepakt, op mijn e-reader. En met succes.

Mensen en androïden leven samen in de grauwe straten van Nieuw Peking. Een dodelijke plaag houdt lelijk huis onder de bevolking. Vanuit de ruimte kijken de meedogenloze maanmensen toe, hun kans afwachtend. Niemand weet dat het lot van de aarde afhangt van één meisje Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg. Ze is een tweederangsburger met een mysterieus verleden, beschimpt door haar stiefmoeder en beschuldigd van de ziekte van haar stiefzus. Maar als prins Kai in haar leven verschijnt, bevindt ze zich plots in het midden van een intergalactische strijd. Verscheurd door de keuze tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad, moet Cinder eerst de geheimen uit haar verleden achterhalen om de toekomst van haar wereld te kunnen beschermen.

Bij het lezen van de titel, moest ik gelijk aan Cinderella denken. En daar is het maar heel lichtjes (gelukkig) op gebaseerd. De naam, tsja die hadden we al ontdekt. Een boze stiefmoeder.. altijd een leuke toevoeging. En.. twee stiefzusjes, ook wel leuk. Maar dat is dan ook alles, dus het valt reuze mee, nog origineel te noemen dus! Cinder is echt een fantastisch personage, ze is grappig en half cyborg. Dat is toch echt weer een onderwerp die me aanspreekt. Je kan je ook makkelijk in haar inleven, wat een groot pluspunt is. Iko is een robot met een verkeerde persoonlijkheidschip, ze is namelijk net ietsjes te bijdehand, maar dit geeft juist net de juiste twist in dit boek. Echt de volle vijf sterren op dit boek, gewoon omdat het me van begin tot eind wist te boeien en gewoon super tof en grappig was. Ik heb zoveel zin in deel twee (en drie!!).