Recensie: The Catcher in the Rye – J.D.Salinger

Originele titel: The Catcher in the Rye
Auteur: J.D.Salinger
Uitgever: Penguin
Verschenen: 1951
Genre:roman, literatuur
ISBN:9780241950425

Dit is weer zo’n klassieker waarvan ik vond dat ik hem gelezen moest hebben. Dat heb ik gewoon bij sommige boeken. Ik heb hem dus ook vrij snel uitgelezen op de e-reader. Maar was dit omdat ik hem zo goed vond of juist niet. Dat lees je hieronder. En natuurlijk kennen we ook een Nederlandse titel maar voor deze recensie houdt ik liever de Engelse aan, aangezien mensen hem zo beter kennen. Ik tenminste wel.

De verteller van deze onsterfelijke coming of age-roman is Holden Caulfield, die model stond voor talloze verhalen waarin adolescenten worstelen met thema s als vervreemding van de wereld van volwassenen en het verlies van onschuld. Geen van de schrijvers die Salinger probeerden te imiteren konden echter in zijn schaduw staan. Het boek speelt zich af in de donkere dagen rond Kerstmis in New York, als Holden wegens slechte prestaties van school is gestuurd maar het niet aan zijn ouders durft te vertellen. In plaats daarvan zwerft hij door de stad en ontmoet hij allerlei mensen, onder wie zijn kleine zusje, de enige die hij helemaal vertrouwt.

Het is echt een pareltje in de Amerikaanse literatuur, tenminste als we het allemaal mogen geloven. Want ik moet zeggen dat dit boek me een beetje erg tegenviel. Ik vind het een langdradig boek waarin veel negatieve praat was te vinden. Erg jammer. Het boek is in de jaren vijftig ontzettend gecensureerd, misschien wel het meeste in de Amerikaanse geschiedenis. Wat er in staat? Veel gescheld, namelijk exact 795 keer zoals damn, horny, hell, etc. Dat was toen natuurlijk uit den boze. Tegenwoordig kijken we er echter niet meer zo van op. Ook een interessant nieuwtje.. de  moordenaar van John Lennon was blijkbaar geïnspireerd door dit boek en had het zelfs bij hem toen hij hem van het leven beroofde.

Ik kan me best indenken dat veel mensen dit wel een leuk boek vinden, maar mij kon het gewoonweg niet boeien. Ik zal hem in de toekomst misschien nog wel eens lezen. Maar ik zet hem nu in mijn virtuele boekenkast.

2ster