Recensie: Butcher’s Crossing – John Williams

Originele titel: Butcher’s Crossing
Auteur: John Williams
Uitgever: Lebowski
Verschenen: 1960 (heruitgave 2013)
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789048816743

Nadat ik Stoner had gelezen werd ik alleen maar mee nieuwsgierig naar boeken van John Williams. Bedankt uitgeverij Lebowski dat ik dit boek dan ook mag recenseren! De cover is in ieder geval heel mooi net zoals die van Stoner.

Een roman over het verlangen naar een intens leven, en het verlies van onschuld; een verhaal dat diep graaft in de menselijke ziel Amerika, 1870. De jonge Will Andrews stopt met zijn opleiding aan Harvard en trekt westwaarts op zoek naar avontuur, naar het echte Amerika. Als hij na een lange reis aankomt in het van god en iedereen verlaten dorp Butchers Crossing in Kansas neemt Andrews een ingrijpend besluit: hij gaat mee op wat een van de laatste grote jachten op de bizon zal zijn, een dier dat vrijwel uitgeroeid is door de handel in huiden.

De ervaren jager Miller leidt de expeditie naar een kudde van duizenden bizons in een verstopte vallei. Terwijl Miller als een bezetene in de weer is om elke nog levende bizon te doden, worden de mannen in het nauw gedreven door de snel invallende winter en leert Andrews meer van zijn land dan hij ooit had kunnen voorzien. Elk aspect van Andrews beproeving, van de langdurige paardrijritten over de verlaten prairie en het verbeten slachten van de vele bizons tot de harde overlevingsstrijd in de ruige natuur, is beschreven in de onwaarschijnlijk mooie, sobere en heldere stijl van John Williams.

Ten eerste wil ik gewoon even duidelijk maken dat ik gelijk weer meegenomen werd in dit geweldige boek. John Williams laat je zijn boeken echt beleven! De personages zijn goed beschreven en ook al zie je alleen alles vanuit het hoofdpersoon, zijn de andere personages ook erg overtuigend en kun je je enigszins verplaatsen in hen. Ik vond Miller namelijk ook echt heel interessant, hij is niet het hoofdpersoon, dat is namelijk Will maar Miller leidt de bizonjacht. Het voelt qua setting ook alsof je je even in het Amerika waant van de 19de eeuw.

Butcher’s Crossing is echt een puur boek. Het leest weg als een soort film in je hoofd en alles is perfect mooi beschreven van de personages tot de locaties. Het klinkt gek, maar dit verhaal over een bizonjacht was gewoon leuk om te lezen terwijl het zo saai klinkt. Ik moet zeggen dat ik door Stoner meer geraakt was, maar daar moet ik gewoon niet aan denken. Butcher’s Crossing heeft gewoon wat meer tijd nodig in het begin, ook het hoofdpersoon van Stoner had me gelijk te pakken bij Butcher’s Crossing kwam dit pas later in het verhaal. Maar Butcher’s Crossing is wel heel erg puur, terwijl Williams eigenlijk slechts eenvoud gebruikt in zijn schrijfstijl.

Dit boek is echt aan te raden. Ook komt dit boek oorspronkelijk uit 1960, de tekst is nog lang niet gedateerd. John Williams heeft echt mooie boeken geschreven en ik ben heel benieuwd naar zijn laatste, Augustus. En je moet de boeken Stoner en Butcher’s Crossing dus niet met elkaar vergelijken, ze zijn beiden heel mooi geschreven en uniek.