Recensie: Breek Me – Tahereh Mafi

Breek Me CVR.inddTitel: Breek Me (deel 2 van The Touching Juliette trilogie)
Originele titel: Unravel Me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgever: Blossom Books
Genre: Young adult, avontuur, fantasy, dystopian
ISBN: 9789020679618

Na Vrees Me, die ik een tijdje terug las en recenseerde was het natuurlijk ook tijd voor Breek Me. Ik ben echt verliefd op de covers van deze Touching Juliette trilogie, kuddo’s voor de ontwerper. Ik was natuurlijk reuze benieuwd hoe het verhaal verder zou gaan. Ik kan jullie alvast verklappen dat ik weer zeer positief verrast ben door de fantastische schrijfstijl van Tahereh Mafi. Zij is echt een uniek persoon qua schrijven.

Hij zal mij vinden Ik vind hem eerst

Hoop, denk ik steeds vaker, is een gevaarlijk, angstaanjagend iets.

In dit intense vervolg op Vrees me moet Juliette keuzes maken die haar leven voor altijd zullen veranderen. Ze zal een keuze moeten maken tussen wat ze wil en wat ze denkt dat juist is. Ze zal een keuze moeten maken tussen goed en kwaad. Ze zal moeten kiezen tussen vechten of vluchten. En misschien moet ze zelfs een keuze maken tussen haar hart – en het leven van Adam.

Ik vond het boek echt weer heel mooi. Maar ik weet wel dat je niet teveel van dit soort boeken aan een stuk achterelkaar zou moeten lezen, anders valt de schrijfstijl niet meer op en dat is wel iets waar dit boek juist mee uit blinkt. De liefde tussen Adam en Juliette is echter wat aan het verslappen, wat ik opzich wel jammer vond. Maar dat komt natuurlijk allemaal door de gebeurtenissen tussen Juliette en Warner.

Breek Me, gaat geheel over de keuzes van Juliette, want die keuzes kunnen grote gevolgen hebben. Juliettes gevoelens zijn echt heel erg uitgebreid beschreven, woordje voor woordje per nieuwe regel. Ze krijgt verschillende vraagstukken voorgeschoteld over haar doel, leven, vertrouwen en of er nog hoop is. Ook leert ze steeds meer over zichzelf en haar gave, wat haar onzeker, maar tegelijk ook sterk maakt. Maar ook kunnen die beschrijvingen soms wel een beetje langdradig worden gezien.. want je kan er ook teveel op doorgaan. Het is geweldig hoe de band tussen Adam en Warner naar Juliette toe is. Ze moet kiezen, want is Warner echt zo slecht zoals je dacht in het eerste boek?

Breek Me was echt een boek die je gewoon wel door moest lezen, want het laat je gewoonweg niet los. Het is ook bijna niet mogelijk dat je je niet laat meeslepen door de woordenkunstenares Mafi. Ook al woorden de onzekere tijden van Juliette soms ook wel een als vermoeiend ervaren, hoort het er toch ook een beetje bij. Ik ben nu echt héél erg nieuwsgierig naar deel 2.5 en deel 3 van deze trilogie. En dan zit het er helaas al weer op. Maar ik hoop echt dat Mafi meer boeken gaat schrijven!