Recensie: Bob de Straatkat – James Bowen

9200000006547072Titel: Bob de Straatkat
Originele titel: A Streetcat Named Bob
Auteur: James Bowen
Uitgever: The House of Books
Genre: waargebeurd
ISBN: 9789044337440

Het is bijna dierendag en vond op mijn e-reader een boek dat mij al een tijdje nieuwsgierig maakt en mij dan ook al weken aan staart met de blik: ‘lees mij!’ Ik was wel weer eens toe aan een lekker luchtig boek, waar je niet te veel bij hoeft na te denken. En zo kwam ik dus bij dit waargebeurde verhaal over Bob de straatkat.

James, een straatmuzikant in Londen, vindt een gewonde kat. Hoewel James nauwelijks voor zichzelf kan zorgen, neemt hij hem mee naar de dierenarts en verzorgt hem tot hij weer op eigen poten kan staan. Maar Bob besluit te blijven en de twee worden onafscheidelijk. Samen verdienen ze hun kostje op straat en worden al gauw beroemd. Zo kunnen ze allebei hun moeilijke verleden achter zich laten.

Wat je opvalt als je in dit boek begint te lezen is dat er niet veel aandacht is geschonken aan de schrijfstijl. James Bowen voormalig zwerver en drugsverslaafde zegt de dingen namelijk gewoon zoals ze zijn gegaan in dit boek. James schrijft dus over zichzelf en hoe hij Bob is tegengekomen in zijn leven. Elke avond lag het arme beestje namelijk in de galerij als James daar langs liep. En ondanks dat hij geen geld had trok hij zich het lot van de kat toch aan. En gelukkig maar. James komt zo uit zijn geïsoleerde leventje en durft weer meer muziek te spelen op zijn gitaar. Bob en James worden grootse vrienden en kunnen samen de wereld aan. Ze worden onafscheidelijk en mensen herkennen de vrienden op straat.

James verteld in dit boek dus vooral over zijn leven met Bob, hij gaat niet te diep in op zijn verleden. Het leven is niet makkelijk op straat en dit laat hij je duidelijk voelen. Er is nog veel steeds onbegrip en haat op mensen die op straat leven. Het verhaal weet zonder te veel poespas rond de schrijfstijl en komt dus echt goed binnen. Dit vindt ik eigenlijk altijd wel sterk aan een waargebeurd verhaal. Dit boek weet je echt te raken en het is echt een aanrader voor mensen die van waargebeurde verhalen houden, meer willen weten over straatkrantverkopers en natuurlijk de kattenliefhebbers, Bob is echt heel schattig. Wil je Bob de straatkat op Twitter volgen? Zoek dan naar @streetcatbob.