Recensie: Bloedlijn – Corine Hartman

ijnTitel: Bloedlijn (deel 1 van Jessica Haider)
Originele titel: Bloedlijn
Auteur: Corine Hartman
Genre: avontuur, literatuur, thriller
ISBN: 9789045201504

Langere tijd was ik al wel nieuwsgierig naar deze boeken-serie van Nederlandse bodem. Het schijnt toch echt een hele goede schrijver te zijn. En ze wordt vergeleken met de grotere Amerikaanse thrillerschrijvers. Bovendien was dit boek laatst ook voor een meeneemprijsje te verkrijgen, namelijk vijf euro. Bij sommige boekhandels ligt hij nog steeds voor die prijs in de winkel, dus scoren kan altijd nog na het lezen van deze recensie.

Rechercheur Jessica (Jessy) Haider beleeft na de dood van haar zoon perioden van intens verdriet en rouw, maar ook van machteloze woede. Nick werd vermoord door een psychopaat die zij jaren eerder achter de tralies liet verdwijnen en de man lijkt sinds zijn ontsnapping nog maar één doel te hebben: haar leven ruïneren. Na een gedwongen verlof mag Jessy bewijzen dat ze haar werk weer aan kan. De zestienjarige dochter van een kwekersgezin lijkt zelfmoord het hebben gepleegd. Al snel blijkt dat het meisje alle reden had om te leven en de rechercheur gelooft niet in zelfmoord. Jessy duikt in het leven van het kwekersgezin, maar heeft een verborgen agenda: ze grijpt de zaak aan om de kwelgeest op te sporen die haar zoon vermoordde. Het is het begin van een kat- en muisspel op leven en dood. Bloedlijn is het eerste deel in een serie bloedstollende psychologische thrillers van Corine Hartman. Voor deze serie heeft Hartman het personage Jessica Haider in het leven geroepen, een mooie maar onconventionele rechercheur, die veel weg heeft van Jeff Lindsays Dexter: behalve dat zij moord- en geweldsdelicten oplost, laat zij ook een spoor van onopgeloste moordzaken na. De killer die Jessy achter zich aan krijgt, mag erop rekenen dat er wel heel definitief met hem wordt afgerekend.

Dit boek is echt eentje waarbij je op het puntje op je stoel zit. Het begon gelijk al met een stuk spanning. Ik vond het echt verrassend hoe goed dit boek was. Als je van thrillers houdt, raad ik je zeker aan dit boek te gaan lezen. Jessy is een soort mengeling tussen diverse enge slechterikken uit andere thrillers, maar ze is ook echt gebroken. En wil wraak nemen, dit komt echt waar en realistisch over. Na een zware periode, waarin ze dood van haar zoon heeft moeten verwerken gaat ze uiteindelijk toch weer aan het werk als rechercheur. Ze krijgt foto’s naar haar huis gestuurd van de moordenaar van haar zoon, dus moet ze gewoon te weten komen hoe de zaak in elkaar steekt. Het boek is echt een wasmachine (zoals ik dat altijd zo leuk zeg) van gebeurtenissen. Ook erotiek komt in lichte mate voor in het boek, maar dit overheerst niet, het voegt zelfs wat toe aan de inhoudt. Ik kan niet wachten om de volgende boeken te gaan lezen.