Recensie: Antivirus – Dan T. Sehlberg

antivirusTitel: Antivirus
Originele titel: Sinon
Auteur: Dan T. Sehlberg
Uitgever: Karakter uitgevers
ISBN: 9789045206707

Antivirus is een titel die mij als computergek gelijk al aansprak. Ik moest dit boek dan ook maar gauw verslinden had ik besloten en zo gezegd zo gedaan. Ik begon met volle moed aan dit spannende boek.

In Antivirus duiken er steeds meer besmettingsgevallen van het computervirus waarmee ook Hanna de vrouw van Eric Soderqvist werd geïnfecteerd, op. In Denemarken, Zweden en ook in Nederland. Als blijkt dat Hanna de enige bestaande dosis toegediend heeft gekregen, zijn er verschillende instanties die haar willen lokaliseren. En die hebben niet allemaal even goede intenties. Wanneer Hanna benaderd wordt door Cryo-Nordic en tijdens een onderzoek dat ze ondergaat de plek herkent waar ze het virus toegediend heeft gekregen, slaan Eric en zij op de vlucht. Wat volgt is een zinderende achtervolging waarvan de achterliggende belangen groter zijn dan ze in eerste instantie lijken: de nietsontziende jacht van grote farmaceutische bedrijven op medicijnen voor lucratieve doeleinden en de strijd om de macht in het Midden-Oosten.

Eigenlijk is dit boek het vervolg van Besmet, die ik nog niet heb gelezen maar het leek mij prima om dit boek als standalone te lezen. En inderdaad dit gaat prima. Al was het misschien wel iets informatiever geweest als ik Besmet ook had gelezen. Je merkt dat er hier en daar onderdeeltjes ontbreken en deze in Besmet worden uitgelegd. Maar het is te doen als je niet te streng voor jezelf bent. De schrijver houdt blijkbaar niet van inkomende verhaaltjes want hij gaat als een speer van start. Het gaat over een dodelijk virus zoals je wel kunt verwachten deze verspreid zich in rap tempo in Nederland, Denemarken en Zweden. Het virus is vergelijkbaar met een virus dat Hanna ooit heeft opgelopen en waar ze op het nippertje van genezen is. Ze is de vrouw van de slimme Zweedse informaticaprofessor Eric Söderqvist en mensen willen haar nu pakken omdat haar immuunsysteem weerstand wist te bieden tegen dat virus.

Ondanks dat het zich in Nederland ook verspreid komt ons landje er weinig in voor, het speelt zich vooral af in Zweden en het Midden-Oosten. De schrijver weet een weer war van gebeurtenissen te creëren en af en toe was ik een beetje in de war. Het is zo verwarrend naar mijn mening dat ik niet echt de lijnen van het verhaal kon volgen.  Ik vond het heel vaag en ik weet niet of dat komt omdat ik Besmet niet heb gelezen, want ik denk dat het met die voorkennis nog steeds best vaag was gebleven.

Beoordeling:★★