Recensie: Alsof het niets is – Camille Anseaume

alsofhetnietsisTitel: Alsof het niets is
Originele titel: Un tout petit rien
Auteur: Camille Anseaume
Uitgever: Karakter uitgevers
Genre: roman, romantiek
ISBN: 9789045205380

Ik kreeg dit boek opgestuurd van uitgeverij Karakter en na het lezen van de achterkant wekte het mijn nieuwsgierigheid zeker wel. Toen begon ik het waar door te bladeren en het blijkt dat de hoofdstukken in dit boek maar heel kort zijn, in een soort dagboekvorm staan ze opgesteld. Heel apart en dat vond ik toch echt wel leuk aan dit boek, om mee te beginnen.

De hoofdpersoon, een jonge journaliste, ontdekt aan het begin van het boek dat ze ongepland zwanger is. De vader wil er niets van weten. Ze gebruikt de rest van het boek om enorm te twijfelen, om zich intenst gelukkig en dan weer doodongelukkig te voelen, en om heel langzaam te wennen aan het idee van het leven dat zich in haar buik ontwikkelt, dat ze min of meer besluit te houden, en dat ze uiteindelijk niet meer kan wegdenken. Met humor en nietsontziende eerlijkheid is Alsof het niets is het verhaal van een keuze. De keuze van een jonge vrouw die zwanger is van een man met wie ze niet veel meer dan haar nachten deelt. Een prachtige roman, intiem en universeel, over de bewogen periode die de abrupte overgang van een onbezonnen leven naar een leven vol verantwoordelijkheden tekent.

Je ziet in dit boek hoe iets als zwangerschap een invloed kan hebben in een leven. Door de dagboekvorm die dit boek aanhoudt leest het echt super snel weg, maar ook vind ik het dan wel weer jammer dat het allemaal vrij kort is. Ik had dit boek namelijk ook vrij snel uit. Wel is het met veel persoonlijkheid en karakter geschreven, waardoor je een beetje zelf het idee krijgt het persoon te zijn. Veel mensen denken leuk en lief over een baby, maar voor dit hoofdpersoon is het eigenlijk alleen maar pech. Ze wou het eigenlijk niet, maar toch gebeurt het en wil ze er niet vanaf. Want haar moederliefde komt toch bovendrijven als ze het kind voor de eerste keer zal zien. Ik vond dit boek daarom ook nogal intens en het raakt je echt, mooi hoe deze schrijfster dat voor elkaar heeft gekregen!