Recensie: Als de rododendron bloeit – Santa Montefiore

Originele titel: Daughters of Castle Deverill
Auteur: Santa Montefiore
Uitgever: Boekerij
Verschenen: 2016
Genre: roman
ISBN: 9789022574652

De vrouwen van kasteel Deverill proberen zich staande te houden in de roerige jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Kitty wordt verscheurd door haar liefde voor Ierland en de wens haar leven met Jack te delen. Celia is vastbesloten kasteel Deverill in zijn oude glorie te herstellen en stort zich vol overgave op de renovatie, zich niet bewust van de rampspoed die onafwendbaar op haar af komt. Bridie probeert wanhopig over het verlies van haar zoon heen te komen, die ze bij zijn geboorte moest afstaan, en verzint de wildste plannen om hem terug te krijgen. Ondertussen groeit er in Amerika een eenzaam meisje op, dat niets weet van haar familie…
De drie vrouwen staan voor belangrijke beslissingen in hun leven, beslissingen die hen ver weg kunnen voeren van Ierlands groene kusten en het kasteel dat hen zo veel jaren heeft verbonden. Is liefde alleen genoeg om de zware tijd die hun te wachten staat het hoofd te bieden?

Als de rododendron bloeit is het eerste boek dat ik lees van schrijfster Santa Montefiore. Ik vond de boeken er altijd zo liefelijk en romantisch uitzien, dus stiekem wou ik ze altijd al eens lezen. En dat heb ik nu eindelijk maar eens gedaan. Het is het tweede deel van de Deverill-serie, maar je kan dit boek ook gewoon los daarvan lezen. Ik had totaal geen idee dat ik dingen niet wist tijdens het lezen die misschien in deel 1 wel hadden kunnen staan.

Ik vind dat Santa erg fijn schrijft, vlot en je komt veel te weten. Af en toe een klein beetje langdradig, wat ook wel aan de dikte van het boek te zien is. Maar dat hinderde me niet erg veel. Ik vond het verhaal namelijk boeiend en er werd veel omheen verteld, zodat je erg veel te weten komt. Toen ik de titel zag, vond ik het wel een beetje oudbollig klinken moet ik eerlijk bekennen. Ze hadden het dan ook wel ‘Achter de geraniums’ kunnen noemen, want in de categorie valt de naam een beetje. Dat vind ik wel echt jammer, want daardoor kan het de jongere categorie lezers wel afschrikken.

Ik heb lekker lang gedaan over het boek. Ik nam alles in me op en ik nam er lekker de tijd voor. Prima en ja het leest vlot, dus zit daar maar niet over in.

Dit boek is heerlijk om te lezen op vakantie, die er bijna aankomt. En dan lekker bij de zwembadrand in Frankrijk op je ligstoel te gaan lezen of natuurlijk op je balkon of campingstoeltje. Maar ook in de achtertuin of gewoon binnen op de bank, is dit een lekker boek.