Recensie: Als ik Wakker word ga ik Dood – Bart Debbaut

9200000011326257Titel: Als ik Wakker word ga ik Dood
Originele titel: Als ik Wakker word ga ik Dood
Auteur: Bart Debbaut
Uitgever: Manteau Thriller
Genre: Roman, literatuur, sci-fi
ISBN:  9789022328682

Ik zag dit boekje staan bij de bibliotheek, want ik zocht eigenlijk weer eens een dunner exemplaar voor tussendoor. En aangezien mijn boekenkast veelal uit dikkertjes bestaat zocht ik weer eens even wat in de bibliotheek. Mijn oog viel op dit boek vanwege de drastische titel en de best wel weer mooie cover (ja.. ik heb echt een zwak voor mooie covers). Het boek is geschreven door een Belg, maar volgens mij heb ik nog nooit wat gelezen dat door een Belg is geschreven dus tijd voor verandering! Eens kijken hoe onze zuiderburen het ervan af brengen en ik was vooral benieuwd of de Vlaamse schrijfstijl merkbaar is.

Wat als je leven maar 24 uur duurde? En je in die tijd kind, puber en volwassene moet zijn? Moet leren omgaan met vreugde, verdriet, frustratie, woede, blijdschap, euforie, twijfel en angst. Met leven en dood. Met zin en onzin. Met mensen die je nauwelijks kent. En waarvan je niet weet of ze het goed met je voorhebben.

Dat is wat Frederik overkomt. Hij wordt geboren als eendagsmens. Exact vierentwintig uur na zijn geboorte zal hij als bejaarde sterven. Eén grote wens heeft Frederik: de zee zien. Te voet vertrekt hij van bij zijn ouders, die nauwelijks bekomen zijn van wat hen is overkomen. Op zijn tocht worstelt hij voortdurend met mensen en emoties, terwijl de klok genadeloos verder tikt.

Het was maar een boekje van 120 bladzijden dus die had ik binnen twee uurtjes uit, maar daarom kan het wel een mooi verhaal zijn. Door een zeldzame aandoening zal het leven van Frederik maar 24 uur duren. Dat betekent dus dat deze jongen binnen deze tijd helemaal opgroeit tot een volwassene en ook weer zal aftakelen aan het einde van de dag en uiteindelijk dus zal overlijden. Zijn ouders weten van dit verschijnsel en hebben verschillende pakketjes kleding voor de snel opgroeiende Frederik. Maar wat ga je doen als je leven maar 24 uur duurt? Het begint met de geboorte van Frederik, waarin je dus ook nog de nahijgende moeder tegenkomt. Als Frederik vier jaar is, wat dus maar een paar uurtjes duurt weet hij hoe de wereld eigenlijk te werk zou moeten gaan. Want mensen hebben gemiddeld tachtig jaar te leven en niet 24 uur. Het knapste vond ik toch wel van deze jongen dat hij zo wereldwijs is als je maar kan bedenken. Hij kan namelijk al naamkaartjes lezen als hij baby is.

Dit boek is een unieke, ongewone novelle die bijna gewoon sci-fi-achtig is te noemen, omdat ik het knap vind dat je met lees- en schrijfvaardigheden wordt geboren. Soms zitten er nog wel eens vreemde Vlaamse woorden tussen maar niet echt storend te noemen. Het is moeilijk om je echt te verplaatsen in dit verhaal, aangezien het niet echt realistisch overkomt. Maar desondanks vond ik het wel een leuk boekje om te lezen.