Recensie: Als ik blijf – Gayle Forman

Originele titel: If I Stay
Auteur: Gayle Forman
Uitgever: The House of Books
Verschenen: 2009
Genre: Roman, young adult
ISBN: 9789044322934

Dit boek ben ik ook al meerdere malen tegen gekomen op Goodreads en ik vroeg me af wat het voor boek zou zijn. Dus ben ik hem gaan lezen op mijn e-reader. Ik moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben door dit boek. Echter heb ik dit boek wel in het Engels gelezen, wat overigens zeer makkelijk te doen is. Het is echt heel gemakkelijk Engels, dus ook voor de niet zo ervaren Engelse lezer is dit boek in het Engels aan te raden.

Een schitterend verhaal over liefde en verlies, en de moed om de juiste beslissing te nemen wanneer je leven letterlijk in je eigen handen ligt. Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia met haar ouders en broertje een dagje uitgaat, gebeurt er iets waardoor haar leven in één klap verandert…

Dit is echt een heel apart boek om te lezen. Ik zag de gebeurtenissen ook gelijk voor me toen ik het begon te lezen. Het zijn veel terugblikken in het leven van Mia. Dit vond ik wel heel leuk gedaan, want het werd verteld als een soort film. Ik vond het echt wel een goed boek, ondanks dat het apart is om eigenlijk alleen in terugblikken te lezen. Je moet er eventjes inkomen. Het heeft echter wel gebeurtenissen in het heden, maar dat zijn de momenten dat Mia in het ziekenhuis ligt. De momenten tussen Adam en Mia waren het mooist om te lezen zij hebben een interessante relatie. Ook interessant was dat dit boek zich schijnbaar maar in 24 uur afspeelt, want dat kun je aflezen aan de hoofdstukken terwijl het voor je gevoel veel langer duurt. Ik weet daarom niet of 24 uur wel een slim idee is geweest.

Het plot zat het sterkst in elkaar ondanks dat Forman er wel iets meer mee had kunnen doen, maar dat is makkelijk praten. Ik ben ondanks alles zeer benieuwd naar het tweede boek ‘Wacht op mij’ of in het Engels ‘ Where she went’.