Recensie: Allerzielen – Deborah Harkness

allerzielenTitel: Allerzielen (deel 1 All Souls trilogie)
Originele titel: A Discovery of Witches
Auteur: Deborah Harkness
Uitgever: Boekerij
Genre: fantasy, literatuur, roman, romantiek
ISBN: 9789022563106

Kijk deze cover eens, echt weer magisch mooi. Dit is dan wel de cover van de heruitgave. Maar dat maakt me niet uit, want deze is gewoon echt mooi. En mede daardoor wou ik toch maar eens dit boek lezen. En ook omdat de schrijfster met het laatste boek in deze trilogie is genomineerd voor het beste fantasy boek van 2014.

Hoewel historicus Diana Bishop van een oud heksengeslacht afstamt, heeft ze haar bovennatuurlijke familie-erfenis altijd ontkend. Tot ze in de Bodleian-bibliotheek in Oxford per toeval een betoverd alchemistisch manuscript opent en daarna al snel merkt dat ze de wereld van magie niet meer op afstand kan houden. Verschillende bovennatuurlijke wezens geloven dat het manuscript belangrijke aanwijzingen bevat over verleden en toekomst, en ze willen weten hoe Diana de hand heeft weten te leggen op het ongrijpbare boekwerk.

Onder hen is de vampier Matthew Clairmont. De eeuwenoude vampier en de ontwakende heks beginnen samen aan een zoektocht om de geheimen van het manuscript te ontrafelen. Maar de liefde die zich tussen hen ontwikkelt dreigt te knagen aan het fragiele evenwicht tussen bovennatuurlijke wezens en mensen, en zet ook Diana’s wereld op zijn kop…

Ik heb zeker genoten van dit heerlijke dikke boek. Want dit exemplaar telt namelijk 654 bladzijden om precies te zijn, maar af en toe is dat op de een of andere manier wel lekker om te lezen. En dit boek is echt leuk als van heksen en vampiers houdt, maar ook komen historische, mysterische dingen er in naar voren. En brengt het de nodige romantiek en spanning met zich mee. Ik heb echt zin om deel twee te gaan lezen door het eerste deel. Sommige mensen vergelijken het blijkbaar met Twilight, maar dit vind ik persoonlijk niet van toepassing.Dat komt vooral omdat de het niveau meer voor volwassenen is.

En wat leuk is, is dat ik echt het idee kreeg dat Harkness heel veel over historie weet en misschien ook wel over de Franse taal, want in kleine fragmentjes komen er ook Franse teksten voorbij. Leuk om te lezen, ook al is mijn Frans niet optimaal en als je het niet snapt dan geeft dat geen belemmeringen om het verhaal te snappen. Ik vond het juist wel wat hebben. Ondanks het spannende open einde, dat ik meestal nogal vervelend vind. Kijk ik erg uit naar deel twee, De Schaduw van de Nacht.