Recensie: Alice in Wonderland & In Spiegelland – Lewis Carroll

aliceinwonderlandTitel: De avonturen van Alice in Wonderland & in Spiegelland (deel 1 en 2 van Alice’s Adventures in Wonderland)
Originele titel: Alice’s Adventures in Wonderland / Through the Looking-Glass, and What Alice Found There
Auteur: Lewis Carroll
Uitgever: Gottmer
Genre: kinderen
ISBN: 9789025759179

Ik sprong een gat in de lucht toen ik ontdekte dat er een prachtige hardcover editie is van Alice in Wonderland & in Spiegelland inclusief prachtige illustraties. Ik was echt betoverd door dit boek toen ik hem voor het eerst zag. Helaas is vijfentwintig euro op het moment iets teveel van het goede voor een boek, dus toen ik ontdekte dat dit exemplaar ook gewoon op school in de bibliotheek lag werd ik echt blij. Zo kon ik hem toch lezen en wie weet koop ik hem toch nog eens aangezien hij echt oogstrelend mooi is.

In 2015 is het 150 jaar geleden dat de eerste druk van Alice in Wonderland van de persen rolde. Inmiddels is het boek niet meer weg te denken uit de wereldliteratuur. Het memorabele jubileum is aanleiding om het boek, met de toegankelijke, veelgeprezen vertaling van Sofia Engelsman, opnieuw te laten illustreren. En wie zou dat beter kunnen dan Floor Rieder? Zij heeft grote indruk gemaakt met haar illustraties voor het veelvuldig bekroonde Het raadsel van alles wat leeft. Floor weet een nieuwe, geestige en tijdloze Alice te scheppen,die je meteen in je hart sluit.

Ik heb al sowieso een liefde voor klassiekers en ook zeker voor klassieke kinderboeken. Maar toch wil je dat zo’n boek weer eens in een nieuw jasje wordt gestoken, vooral als het 150 jarig jubileum aanbreekt voor ‘Alice in Wonderland’. Deze versie maakt gebruik van de moderne taal en leest daarom makkelijk weg, want 150 jaar terug gebruikten ze hele andere zinsopbouw dan nu. Sofia Engelsman is de moeilijke taak aangegaan en heeft de versie met zowel het boek ‘Alice in Wonderland’ als ‘Alice in Spiegelland’ perfect vertaald.

Ik zou niet kunnen wachten om ooit mijn kinderen uit dit boek te mogen voorlezen. Beide verhalen zitten apart in elkaar waardoor af en toe je wereld op de kop lijkt gezet. Dit is het sterke aan Carroll’s verhalen. En juist zo moeilijk geweest voor Engelsman. In de wereld van Carroll lijkt alles mogelijk. Sprekende dieren, geen wetten. Alles wat logisch is verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar door toch nog wat blijvende elementen lijkt het alsof je leven op kop staat en zo voelt Alice het ook.

Je zou zeggen dat Carroll bijna onder invloed had moeten zijn bij het schrijven van de boeken, want het is echt een trip waar je je inbegeeft. Ook al heb ik daar geen ervaring mee. Ik zou me er iets bij in kunnen denken, chaotisch, kleurtjes, reizen, verbazing. Alles komt voorbij.

Dit boek is echt een meesterwerk en is heel netjes neergezet als nieuwe versie door uitgeverij Gottmer. Ook zeker de illustraties, gemaakt door Floor Rieder bieden extra ondersteuning aan het lezen van het verhaal. Geweldig, hopelijk mag ik dit boek ooit ook eens zelf in bezit hebben.

Beoordeling: ★★