Recensie: Afrekening – Kelley Armstrong

afrekeningTitel: Afrekening (deel 2 The Darkest Powers-trilogie)
Originele titel: The Reckoning
Auteur: Kelley Armstrong
Uitgever: Moon
ISBN: 9789049501051

En hier alweer het derde deel van De Darkest Powers-trilogie. Ik vond het eerste en tweede deel erg spannend en leuke boeken. En ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig hoe deze spannende boekenreeks af zal lopen. Ik vind het altijd weer jammer, maar aan de andere kant ook wel weer fijn als ik een serie uit heb gelezen. Het is bij deze serie belangrijk om te vermelden dat je ze eigenlijk niet individueel van elkaar kunt lezen, dit zorgt namelijk voor veel verwarring. Maar gelukkig kost de gehele trilogie, gebundeld in een boek maar €15,00. De link kun je vinden als je op ‘Koop dit boek op Bol.com’ drukt. Klik hier om de recensie van deel 1, deel 2 te lezen.

Afrekening is het laatste deel in de succesvolle Darkest Powers-trilogie. In deze grande finale komt de lezer erachter of Chloe eindelijk normaal kan worden.

Wat ze er zelf over denkt? Ze weet het ook nog niet, maar wat ze wel weet is dat ze dolgraag normaal wil zijn. Haar gevoelens voor een mensenschuwe weerwolf en voor zijn lieve gewone broer – die toevallig een magiër blijkt te zijn – zijn alleen niet zo normaal. Vooral omdat ze (als ze heel eerlijk is) toch meer neigt naar de weerwolf. Daarbij komt nog dat Chloe en haar vrienden op de vlucht zijn voor een bedrijf dat genetische experimenten uitvoert en dat van de vriendengroep afwil… voorgoed. Zeker niet normaal. En ten slotte is ze genetisch gezegend met de gave om de doden – halfvergane lijken enzo –weer tot leven te wekken. Zo ver van normaal als je het maar kunt krijgen.

Voor wie nog meer wil weten van het verhaal moet gewoon het boek lezen, want in Afrekening wordt antwoord gegeven op alle vragen. Dit laatste deel van de Darkest Powers-trilogie (samenmet de eerste twee delen) mag niet ontbreken in de kasten van Stephenie Meyer-fans en van iedereen die houdt van heerlijk toegankelijke fantasy.

Het gehele gezelschap, waaronder dus een necromancer, weerwolf, tovenaar en een heks zijn nog steeds op de vlucht voor de kliniek, ook wel de Edison groep genoemd. De Edison groep, is een wetenschappelijke organisatie voor bovennatuurlijken, is dus verantwoordelijk voor hoe de vier personages nu zijn. Ze hebben krachten waarmee ze geïnfecteerd zijn. De Edison groep heeft spijt dit ooit te hebben gedaan, en wil hun fouten eigenlijk wissen dus willen ze het viertal uit de weg ruimen. Chloe, Derek, Simon en Tori zijn opzoek naar een veilige plek, waar ze Chloe’s tante en anderen kunnen helpen ontsnappen aan de Edison groep. Ze hopen nog steeds de vader van Derek en Simon te vinden, maar die is niet te vinden op de een of andere manier. Dan nemen ze plek in het kasteel van Andrew, maar hiermee lijken ze weer in een val te zijn gelopen. Hierdoor krijg je een wervelwind aan bondgenoten, vrienden, vijanden en spannende situaties.

Ook al is dit laatste deel een beetje traag in het begin, is Afrekening een zeer goed einde. Dit vond ik dan ook het beste boek van de gehele trilogie. Het is niet voorspelbaar en zit vol met onverwachte verrassingen. Chloe wordt ook steeds wat volwassener en weet ze nu beter om te gaan met haar krachten. Ze kan in dit deel onverwacht goed gebruik maken van haar powers. En natuurlijk komt ook de liefde voor Simon of Derek om de hoek kijken. Buiten dat zijn er toch nog een aantal kleine verhaallijntjes die geen einde krijgen en zo blijven een aantal vragen toch onbeantwoord. Het is opzich een vrij luchtige serie. Die leuk is om te lezen voor tussendoor. Een toffe fantasy-serie!