Recensie: Afgod van Rome – Robert Fabbri

afgodvanromeTitel:Afgod van Rome (deel 3 van Vespasianus)
Originele titel: False God of Rome
Auteur: Robert Fabbri
Uitgever: Karakter uitgevers
Genre: historie, roman
ISBN: 9789045202303

Ik ben fan van historie en romans. Dus dan lees je Vespasianus, dat is echt een conclusie die ik kan trekken. Dit is echt een geweldig beeld van de Romeinse tijd, inclusief de minder leuke delen. Want iedereen weet zo’n beetje wel dat ze in die tijd helemaal niet zo lief waren tegen elkaar. Ze vochten letterlijk voor hun land. Met de naarste gevolgen.

Vespasianus is als officier aan de grens van het Romeinse Rijk gestationeerd, waar hij lokale opstanden moet onderdrukken en de Romeinse wet moet implementeren. Maar politieke gebeurtenissen in Rome – Tiberius’ toenemende krankzinnige uitspattingen en de groeiende graancrisis – roepen hem terug naar de stad.

Als Caligula keizer wordt, hoopt Vespasianus dat de situatie zal verbeteren. In plaats daarvan ziet hij de jonge keizer van Romes rijzende ster veranderen in een bloeddorstige, incestueuze, machtsbeluste gek. Overdadige bouwprojecten, eindeloos veel gladiatorenspelen, Caligula’s openbare vertoningen van de relatie met zijn zuster Drusilla, en een doodsbange senaat staan in het niet bij zijn meest ambitieuze plan.

Caligula wil de brug slaan naar de baai van Napels en gekleed in het borststuk van Alexander de Grote de stad binnenrijden. En Vespasianus krijgt de taak toebedeeld om naar Alexandrië te reizen en het borststuk uit het mausoleum van Alexander te stelen. De missie van Vespasianus leidt tot diefstal, geweld en chaos – en uiteindelijk tot hoogverraad…

Toen ik deel 1 en 2 uit had wou ik meer. Meeslepende boeken die het liefst snel uitleest, omdat je wil weten hoe het verder gaat. De karakters zijn levendig en geweldig realistisch neergezet. En dat vind ik toch knap voor een historisch boek. Ook de rest dat zich afspeelt in het land komt aan bod, zoals politiek, corruptie en een verdorven maatschappij dat in het Romeinse rijk heerst. Je weet en ziet ook terug dat Fabbri ontzettend zijn best heeft gedaan om informatie en research te vinden en op de juiste manier te verwerken. Tuurlijk is het hier en daar wat geromantiseerd, maar dat is natuurlijk ook wel goed in een boek. Ik vind het niet storend in ieder geval, het zijn spannende en leerzame boeken. De verhaallijn was weer net zo vlot als de andere boeken. Kortom een geweldige serie om te lezen die barst van de geschiedenis! Echt een aanrader.