Recensie: Adelaar van Rome – Robert Fabbri

adelaarvanromeTitel: Vespasianus IV: Adelaar van Rome (deel 4 van Vespasianus)
Originele titel: Vespasian IV: Rome’s Fallen Eagle
Auteur: Robert Fabbri
Genre: literatuur, roman, avontuur, historie
ISBN: 9789045205342

En toen was ik alweer bij het vierde deel van Vespasianus. Een spannende blood and gore serie dat zich afspeelt in Rome. Ik ben echt super fan van deze serie en staat dan ook prachtig te pronk op mijn boekenplank. Als je van actie houdt en Gladiator, lees dan Vespasianus.

Caligula is vermoord en de praetoriaanse garde heeft Claudius tot keizer uitgeroepen, maar zijn positie is wankel. Drie door hem vrijgekochte slaven, Narcissus, Pallas en Callistus, moeten ervoor zorgen dat het een snelle overwinning wordt voor Claudius – maar hoe?
Pallas heeft het antwoord: de Adelaar van het Zeventiende Garnizoekn, die bijna veertig jaar daarvoor in Germania in vijandelijke handen is gevallen, terughalen. Wie anders dan Vespasianus zou zo’n gevaarlijke missie naar de naargeestige wouden van Germania moeten leiden? Samen met een aantal ruiters, proberen Vespasianus en zijn broer het spoor van de Adelaar op te pikken.
Maar ze worden geschaduwd door krijgers die het ’s nachts op de manschappen gemunt hebben, ze een voor een uitschakelen waarn de lichamen op de weg worden neergelegd. Iemand is er duidelijk op uit om de missie van Vespasianus te dwarsbomen. De zoektocht van Vespasianus naar de Adelaar en de waarheid, terwijl achtervolgd wordt door barbaren, zal eindigen aan de kust van Britannia. Maar kan hij ook ontkomen aan de toorn van zijn eigen keizer?

Ook dit vierde deel borduurt mooi verder op de vorige delen van Vespasianus en de actie is dan ook weer als van oudsher. Super bloederig en actievol. Maar toch met een boeiend verhaal. Als je van geschiedenis houdt, zijn deze boeken zeker aan te raden. Hier en daar heeft Fabbri zich zo diep gegraven in de geschiedenis dat je af en toe even goed moet nadenken bij lastige woorden. Maar ach, dat hoort bij geschiedenis. Het enige nadeel is dat Vespasianus zelf altijd in het midden van de actie staat, terwijl dat in de loop der boeken niet meer echt nodig hoeft te zijn. Dus dat is af en toe een beetje overtrokken. Ook blijft het natuurlijk veel van het zelfde, maar dat is niet te ontlopen. Desondanks erg tof. En ik ben benieuwd naar deel vijf.