Recensie: Academicus Vampyrus – Richelle Mead

Originele titel: Vampire Academy
Auteur: Richelle Mead
Uitgever: Moon
Verschenen: 2010
Genre: Fantasy, Young Adult
ISBN: 9789048805808

Academicus Vampyrus een serie waarover veel te vinden valt op internet en sinds kort is er ook een film van die draait in de bioscoop, Vampire Academy. Toen ik de achterkant las had ik een beetje mijn vraagtekens erbij, maar ik probeer dit boek toch. Ik wist nog niet helemaal wat ik er van moest verwachten. De cover vindt ik wel heel erg mooi, dus dat helpt ook wel mee.

Het gaat over Lissa Dragomir, prinses van de Moroi, is een sterfelijke vampier die onlosmakelijk verbonden is met de magie van de aarde. Ze moet ten allen tijden bescherm worden tegen de Strigoi: de onsterfelijke vampiers die ongelooflijk wreed en gevaarlijk zijn. Rose, de beste vriendin van Lissa, is een Dhampier. Zij leidt een gevaarlijk leven dat in dienst staat van het beschermen van Lissa tegen de Strigoi. Die zijn namelijk vastbesloten om haar een van hen te maken. Twee jaar nadat ze uit angst zijn weggelopen van de diep in de wouden verscholen Academie van St. Vladimir worden Rose en Lissa opgepakt en daarnaartoe teruggebracht.

Het begin van het boek is banaal als Lissa bloed zuigt bij Rose. Na enkele bladzijden krijgt het verhaal meer dimensies, hoewel de echte spanning pas halverwege het boek begint, maar écht spanning kan ik het ook niet noemen. Rose is de ik-persoon en praat in vlotte, lange zinnen. Het taalgebruik is wel een beetje plat en soms te makkelijk. Door de verbondenheid weet de lezeer ook wat Lissa voelt en denkt soms. Ik irriteerde me wel een beetje aan de schrijfstijl aangezien sommige tekst lastig leesbaar is door de lange zinnen zonder leestekens. Bovendien vond ik het concept echt weer een commercieel uitgemolken verhaal met meisjes en jongens en dan zijn er een paar vampiers, ze komen in de problemen en lossen het weer op. Zulke verhalen zijn er al in grote aantallen. Ook vond ik hem net iets te tiener-achtig voor mijn leeftijd. Dit boek is meer voor meiden van ongeveer 16 jaar oud.

Dit boek krijgt van mij een waardering van: 3/5 sterren.