Recensie: A Game of Thrones stripboek 4, 5 &6

got4Titel:  A Game of Thrones boek 4
Originele titel: Game of Thrones comic book issue 4
Auteur: George R.R. Martin, Tommy Patterson
Uitgever: Dark Dragon Books
Genre: comic
ISBN: 9460781314

Bovenaan de top van de muur sluiten bastaard Jon Sneeuw en de dwerg Tyrion Lannister een zeer onwaarschijnlijke vriendschap. Gezien hun afkomst zouden ze elkaars grootste vijanden moeten zijn. Ondertussen onderzoekt zijn vader Eddard Stark samen met Pinkie de dood van de vorige ‘Hand des Konings’ maar daarmee trekt hij de beerput open van het hof dat toch al riekt naar corruptie en omkoperij.

got5Titel: A Game of Thrones boek 5
Originele titel: Game of Thrones comic book issue 5
Uitgever: Dark Dragon Books
Genre: comic
ISBN: 9460781101

Het toernooi in Koningslanding gaat van start. Sansa Stark geniet van de duels, maar haar vader Eddard Stark doet onderzoek naar een samenzwering die de vorige Hand des Konings het leven kostte. Daarbij krijgt hij hulp van een onverwachte bondgenoot. Koning Robert Baratheon heeft andere zaken aan zijn hoofd: hij roept de kleine raad bijeen en wil horen wat hij kan doen tegen Daenerys Targaryen. Ze vormt een bedreiging voor het koninkrijk…
en moet sterven.

got6Titel: A Game of Thrones boek 6
Originele titel: Game of Thrones comic book issue 6
Uitgever: Dark Dragon Books
Genre: comic
ISBN: 9460781454

Catelyn Stark heeft het Adelaarsnest bereikt, de hooggelegen burcht van haar zuster Lysa. Daar blijkt dat de rouwende weduwe misschien toch niet de bondgenoot is op wie Catelyn had gehoopt. Aan de andere kant van de zee- engte denkt Daenerys Targaryen hetzelfde over haar broer. Viserys is uit op de kroon die hem is beloofd door paardenvorst Khal Drogo, maar zijn geduld raakt op. In Koningslanding neemt Eddard Starks onderzoek naar de dood van Jon Arryn een dodelijke wending.

Ik vind het handig om drie stripboeken in een keer te recenseren. Anders vind ik het net ietsjes teveel voor één stripboek. Deze stripboeken lopen gelijk aan de boeken van George R.R. Martin waarvan ik boek 1 alleen nog maar heb gelezen. En met het volledig bij zijn van de serie loop ik slechts een paar afleveringen achter op schema.

In boek 4 zien we niet hele grote gebeurtenissen voorbij komen. Het is vooral eventjes een dipje in de grote spanningen in de wereld van Westeros. Natuurlijk is dit begrijpelijk in een lange serie ook als je naar de boeken kijkt. Wat ook te lezen is in de gewone boeken van George R.R. Martin zijn vernederlandste namen zoals Jon Sneeuw.. Dat klinkt toch voor geen meter? Daarom heb ik nu dus ook deel 1 van de boekenserie in het Engels besteld, zodat ik straks alles in het Engels heb. The Iron Throne komt eindelijk naar voren. En dit is afgebeeld als een soort trap met daar helemaal bovenaan de troon. Het lijkt dus niet echt op de serie. Ook de personages zien er totaal anders uit dan in de serie. Er is dus vooral veel naar de boeken gekeken.

In boek 5 klimmen de avonturen weer op. Want zo zien we allerlei strijden. En heeft Tyrion zoals altijd weer eens problemen, hij is echt grappig ook in deze stripboeken. Het verhaal in dit boek staat dan ook boordevol actie. Het bouwt zich al steeds meer op naar een rumoerige wereld. Leuk om te zien hoe dat weer gaat vanaf het begin!

In boek 6 blijft de spanning aardig gelijk aan boek 5. Wel iets minder, maar wel weer met nieuwe personages. Wat ik trouwens erg knap vind van de tekenaars om een personage te tekenen die niet lijkt op de serie, maar alleen aan de hand van de beschrijving in het boek. Tyrion is ook in dit boek weer veelvoudig aan bod gekomen. Op het einde van dit deel is er ook nog concept art te zien van Game of Thrones wat echt zo tof is om te zien. En na het lezen van dit exemplaar wil ik zo graag verder, het is een bloedstollend einde.

Daarom geef ik in zijn totaliteit gewoon de volle vijf sterren aan ook deze reeks boeken uit de Game of Thrones stripboeken serie.