Recensie: 1984 – George Orwell

Originele titel: 1984
Auteur: George Orwell
Uitgever: Arbeidspers
Verschenen: 1949
Genre: Literatuur, Dystopian
ISBN: 9789029587099

Eens in de zoveel tijd zoek op Goodreads een boek uit, dat een klassieke must-read is. En dit is er weer zo’n eentje, het is best al wel een oud boek. Ver voor mijn tijd, maar toch trekken sommige klassiekers me wel aan. Want het is niet voor niets dat dit boek na 65 jaar nog steeds op een must-read lijst staat. Dus ik ging naar de bibliotheek en heb deze kunnen vinden. Nu ik hem uit heb, ben ik blij dat ik weer een wat minder zwaar boek kan lezen, want dat is dit exemplaar wel. De cover aan de linkerkant, was de mooiste die ik kon vinden, over het algemeen zijn de covers van dit boek nogal communistisch/propaganda -achtig.

Het boek werd gepubliceerd in 1949 en heeft een futuristisch maar pessimistisch beeld van 1984 waarin een onderdrukkend staatsrigime aan de macht is gekomen in Groot-Brittanië. Na de tweede wereldoorlog heeft een grootschalige nucleaire oorlog plaatsgevonden. Nadien werd de wereld opgedeeld in drie supermachten: “Oceanië” dat de landen rondom de Atlantische Oceaan heeft, “Eurazië” in Europa en Rusland en “Oostazië” in het gebied rond China. De drie machten zijn sinds hun ontstaan verwikkeld in een eeuwigdurende oorlog met wisselende allianties en waarin geen van de partijen kan overwinnen, omdat elke staat te machtig is om verslagen te worden. Het verhaal speelt zich af in Oceanië waar alles gecontroleerd en gemanipuleerd wordt door de Partij, een organisatie die bestaat uit miljoenen leden, geleid door Grote Broer (Big Brother), een bijna mythische leider volgens zijn onderdanen. Je volgt Winston Smith, een ambtenaar in dienst van het Ministerie van de Waarheid (dat zich bezighoudt met het vervalsen van de geschiedenisarchieven om elke beslissing en voorspelling van de Partij te rechtvaardigen). Zoals alle lagere partijleden staat hij blood aan de strenge controle en wordt hij gebombardeerd met allerlei lofbetuigingen aan Big Brother en militaire propaganda. Hij begint er genoeg van te krijgen en besluit zijn frustraties en twijfels op te schrijven in een dagboek, wat al een ernstige misdaad is. Op een dag ontmoet hij Julia, waarop hij verliefd wordt. De politie krijgt hem toch te pakken en ze worden gevangen genomen.

Een redelijk lange beschrijving, maar ik wou dit boek wel even duidelijk maken aangezien ik zelf eerlijk gezegd ook niet wist waar het overging voordat ik begon. Het is inderdaad een goede eye-opener. En ondanks dat dit alweer een redelijk oud boek is, is het ook wel weer redelijk actueel, aangezien we tenslotte nog steeds veel discussie hebben over cameratoezicht en de schending van onze privacy. Gelukkig is dit toekomstbeeld echter nooit zo extreem geworden als hij dat in de jaren ’40. Toch vond ik het een vrij moeilijk boek om doorheen te komen. Ik ben blij dat ik hem heb gelezen, maar het een heel zwaar onderwerp/boek om te lezen, dus dat remt me dan een beetje af. Ik heb hem vrij snel uitgelezen, al moest ik soms wel moeite doen om me met mijn hoofd bij het boek te houden. Maar dat het een must-read is ben ik het geheel mee eens.

Dit boek krijgt een waardering van: 4/5 sterren.