Recensie: 12 Jaar Slaaf – Solomon Northup

Originele titel: 12 Years a Slave
Auteur: Solomon Northup
Uitgever: Atlas Contact
Verschenen: 1853 (heruitgave 2014)
Genre: Waargebeurd, historisch
ISBN: 9789025443603

Ik heb altijd bewondering voor mensen die hun eigen waargebeurde verhaal vertellen door een boek, hiervoor heb ik echt respect en ik vindt het knap dat je zo kan uiten. Eigenlijk is dit boek al heel oud, het stamt oorspronkelijk namelijk uit 1853 maar is eigenlijk een beetje herontdekt dit jaar. Er is namelijk ook een film van verschenen die ook een Oscar heeft gewonnen, nu moet ik wel zeggen dat ik die nog niet gezien heb, maar dat ga ik heel binnenkort zeker doen. Nu is sinds februari ook voor het eerst een Nederlandse uitgave beschikbaar.

Solomon Northup, in 1808 als vrij man geboren in New York, wordt in 1841 ontvoerd en in het Zuiden verkocht als slaaf. Twaalf jaar lang werkt hij op plantages in Louisiana, vaak onder de meest wrede omstandigheden, altijd in de hoop zijn vrijheid terug te winnen. In 1853 komt Northup eindelijk vrij. In datzelfde jaar verschijnt 12 jaar slaaf, zijn eigen aangrijpende relaas van zijn gevangenschap in een van de donkerste periodes uit de Amerikaanse geschiedenis. Het boek slaat direct in als een bom en opent vele Amerikanen de ogen voor de onmenselijkheid van het slavernijsysteem.

Ik heb op sommige momenten echt met tranen in mijn ogen zitten lezen en dat gebeurt me niet snel. Het is ongelooflijk wat deze man heeft moeten doormaken en hij weet het heel goed te vertellen. Je kan gewoon bijna niet voorstellen dat mensen in die tijd als beesten werden behandeld en werden verkocht alsof het vee was en zonder pardon werden vermoord wanneer ze zich niet goed gehoorzaamden. De schrijfstijl is eerder echt een verslag dat hij verteld dan dat het een roman-achtig verhaal is. Dit maakt het naar mijn mening zo uniek en indrukwekkend.

Dit boek is echt een goede eye-opener en geeft je inzicht in het leven van donker iemand in die tijd, echt een vreselijke tijd. Het is echt geweldig goed geschreven en het is inderdaad vergelijkbaar en net zo belangrijk als het verhaal van Anne Frank, zoals Steve McQueen citeert op het kaft. Een echte must-read.