Filmrecensie: The Perks of Being a Wallflower

Genre: Drama, romantiek, young adult
Verschenen: 25 oktober 2012
Duur film: 102 minuten
Regisseur: Stephen Chbosky
Acteurs: Logan Lerman, Emma Watson, Ezra Miller
Koop deze dvd op Bol.com

Ik had op Goodreads gezien dat er film is van het boek ‘The Perks of Being a Wallflower’. Ik vindt het altijd wel leuk om een film te kijken tussen de boeken die ik lees door. Dus besloot ik om eerst deze film te gaan kijken en daarna het boek te gaan lezen. Ik verwachte dat het echt een vrouwen zwijmelfilm zou gaan zijn, normaal gesproken hou ik daar niet zo van maar mijn verwachtingen werden verrast. Ik vond dit echt een geweldige film!

Een ontroerend drama over de prachtige hoogtepunten en verschrikkelijke dieptepunten op de weg van tiener naar het volwassen leven. De film behandelt de voor velen herkenbare onderwerpen als populariteit, eerste liefde en seks – en de echte vrienden die je tijdens alle verwarrende en lastige situaties door dik en dun bijstaan.

In deze film, die dus gebasseerd is op het gelijknamige boek van Stephen Chbosky (die zowel het script als de regie voor zijn rekening nam), volgen je de introverte tiener Charlie tijdens zijn derde jaar op school. Hij zit in een sociaal isolement, door zijn intelligentie en onaangepaste karakter. Hij heeft als enige een goede band met zijn leraar Engels. In zijn vrije tijd schrijft hij brieven naar een niet-bestaande vriend in zijn dagboek. Toch keert het tij voor Charlie redelijk snel wanneer hij bevriend raakt met de vierdeklassers, Sam en haar homoseksuele stiefbroer Patrick. De film is erg tolerant ten opzichte van seks en drugs en bovendien dus homoseksualiteit wat in Amerika tot opschudding leidde. Ik vond de muziek in deze film echt heel leuk. Het speelt zich af in de jaren negentig, de mixtapes zijn niet weg te denken in deze film. Het tunnellied, maakt het helemaal af want dan zal iedereen zich herkennen in deze muurbloem. Zeker een aanrader.

Deze film krijgt van mij een waardering van: 5/5 sterren.