Filmrecensie: The Book Thief

Genre: drama, historisch
Verschenen: 27 november 2013
Duur film: 131 minuten
Regisseur: Brian Percival
Acteurs: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson
Koop deze film op Bol.com

Ik heb deze film al gezien voordat ik in het boek begon. Ik vind dat het boek duidelijk beter is dan de film, maar ik vind zeker dat het wel een goede film is. Mocht je het boek nog niet gelezen hebben of helemaal niet gaan lezen, dan is deze film alsnog de moeite waard. The Book Thief ging als boek meer dan acht miljoen keer over de toonbank. De schrijver van het boek baseerde zijn verhalen die zijn moeder hem vertelde over de gruwelen die ze heeft meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de oorlog zelf niet meegemaakt. De regisseur van Downtown Abbey heeft de taak op zich genomen om er een film van te gaan maken.

The Book Thief vertelt het verhaal van Liesel, die het leven van iedereen om haar heen verandert wanneer zij bij een pleeggezin intrekt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. Voor Liesel worden woorden en haar fantasie een manier om te ontsnappen aan de hectische tijden waarin ze zich bevindt. Zij doet dit door boeken te stelen en te delen met haar naasten.

The Book Thief als film richt zich op een groter publiek dan dat het boek het doet. De film weet zich op een wat subtielere wijze complexe, onvoorstelbare thema’s zelfs op de jeugd over te brengen en dat is heel knap in deze film. Je wordt als het ware weer even met je neus op de feiten gedrukt door deze geschiedenisfilm. Maar toch vindt ik dat dingen die verteld worden in een boek, vaak veel uitgebreider moeilijk overkomen in een film. En dat is hier ook het geval. Het verhaal is wat complexer in het boek en dat komt rommelig over in de film. Het boek is beter, maar het is een leuke film.

Deze film krijgt een waardering van: 4/5 sterren.