Recensie: Joyland – Stephen King

Joyland-Stephen-KingTitel: Joyland
Originele titel: Joyland
Auteur: Stephen King
Uitgever: Luitingh
Genre: Thriller
ISBN: 978902455977

‘Joyland’ eveneens van Stephen King, want toen ik ‘Under the Dome’ had gelezen wou ik meer van deze man lezen. Zo kwam ik bij een boek dat nog vrij recent is, maar hij trok me al een langere tijd. Nu kon ik hem eindelijk eens lenen bij de bibliotheek dus kon ik mijn lol op.

In dit boek wordt je naar het jaar 1973 gesleept en begeef je je in North Carolina, VS. Daar bevindt zich de eenentwintigjarige Devin Jones, hij is nog maagd en al een tijdje stapelverliefd op zijn vriendinnetje Wendy. Devin heeft geld nodig in zijn zomervakantie en gaat opzoek naar een vakantiebaantje. Dat vindt hij vervolgens in Joyland, een karakteristiek, ouderwets Amerikaans pretpark. Zijn taken zijn simpel zoals het schoonmaken van attracties of het verkopen van hotdogs en popcorn, ook bedient hij het reuzenrad en danst hij op bloedhete dagen in het Howie-de-Happy-Hound pak. Devin gaat geheel in op zijn werk en leert zelfs het taaltje van de mensen die werken in een pretpark. Maar toch krijgt hij een harde klap te verwerken, zijn vriendinnetje Wendy maakt het uit via een brief. Zijn verdriet is niet te beschrijven en hij voelt zich hopeloos. Toch besluit hij zich nog steeds 100% te focussen op zijn werk in Joyland, om hem te troosten. Hij haalt hier veel voldoening uit en besluit na de zomer zijn studie zelfs een jaar stop te zetten. Hij krijgt veel waardering en aandacht door de andere medewerkers, zowel buiten als binnen het park. Dat is ongeveer de eerste helft van het boek waarin je de kermisgeluidjes in je hoofd hoort spelen. Maar Stephen King zou King niet zijn als er niet iets geks en spannends zou zijn. Het verhaal gaat namelijk dat er een geest in het spookhuis rondwaart. Het zou gaan om het vermoorde meisje Linda Gray, jaren geleden in het spookhuis om het leven gebracht door een onbekende man. Sommige bezoekers en enkele medewerkers zeggen haar geest gezien te hebben, maar tastbare bewijzen zijn er niet. Devin raakt geïntrigeerd door het gerucht en wil het met zijn eigen ogen zien. Dat lukt echter niet. Wel komt hij, met behulp van een terminaal ziek jongetje, op het spoot van de mogelijke moordenaar. Bovendien blijken er rond de tijd van de moor nog meer jonge vrouwen te zijn vermoord. De gebeurtenissen die volgen, veranderen Devin’s leven voorgoed…

Een lange beschrijving maar dat is dit boek meer dan waard. Het boek is weer eens iets heel anders en zelfs als je niet kermissen etcetera houdt is dit boek een aanrader, want dat onderwerp sprak mij in eerste instantie ook niet echt aan. Het is een ontroerend verhaal met een sterke emotionele lading over liefde, verlies, overleven en dan ook nog eens volwassen worden, het houdt je in ieder geval gekluisterd tot het laatste woord. Het is meer emotionele spanning dan dat er daadwerkelijk echt horror in zit, maar dit kan ook spannend en een beetje eng zijn.

Waardering die dit boek krijgt: 5/5 sterren. Ga jij dit boek lezen of heb je hem al gelezen en wat vond je ervan?